Selasa, 15 Mac 2011

Situasi 33- Pengaruh cerita dan lagu korea

Situasi ini merujuk kepada remaja pada zaman sekarang, terutamanya remaja perempuan yang sangat suka menonton atau mendengar cerita dan lagu korea. Mereka sering terbawa-bawa perbualan yang terdapat dalam cerita tersebut dalam perbualan harian mereka sehingga meminggirkan bahasa Melayu. Bagi saya tidak salah belajar bahasa asing untuk mendapatkan ilmu tetapi janganlah membanggakan bahasa asing tersebut sehingga bahasa sendiri terabai. Contoh perkataan yang selalu diucapkan oleh remaja zaman sekarang ialah:


Sarange= saya sayang awak
Coaei= suka
Shirom= tak nak
Anyeong=hai




Situasi ini berlaku ketika saya berada di dalam bas. Seorang pelajar menyapa rakannya dan mengujarkan perkataan di atas yang tidak difahami oleh saya. Lalu saya bertanya kepada rakan sebilik yang sangat meminati cerita korea. Dialah yang memberitahu maksud perkataan-perkataan tersebut.


Berikut merupakan contoh video klip yang berkaitan dengan cerita korea:



Tiada ulasan:

Catat Ulasan