Isnin, 14 Mac 2011

Situasi 31- Toyu

Selama 23 tahun hidup di dunia, hari ni baru pertama kali aku mendengar perkataan Toyu. Toyu ialah nama lain kicap bagi dialek kedah. Saya dapat mengetahui nama lain bagi kicap tersebut semasa menyiapkan tugasan subjek semantik. Tiba-tiba kawan saya yang berasal dari johor memberitahu bahawa dia terjumpa panggilan lain bagi kicap di internet. Pada mulanya kami agak tidak percaya dan untuk kepastian saya telah bertanya kepada seorang rakan yang berasal dari Kedah. Rakan dari Kedah tersebut juga memanggil kicap menjadi toyu. Saya tidak pasti kenapakah kicap dipanggil toyu dan saya akan cuba mencari sebabnya kerana panggilan toyu bagi saya sangat unik berbanding dengan kicap. Itulah keunikan dialek daerah yang sudah tentu menjadi kebanggaan penuturnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan