Ahad, 23 Januari 2011

Situasi 2- Bahasa itu budaya kita.

Pada hari ahad iaitu semalam saya telah menyertai "Program Smart Learning". Sedikit sebanyak program ini dapat membantu saya membina keyakinan diri. selain itu saya juga dapat mengetahui cara untuk belajar dengan bijak. Banyak ilmu yang saya perolehi semasa mengikuti program ini. Namun, hal itu bukanlah isu utama yang nak disampaikan. situasinya begini, ada seorang pelajar yang mungkin baru mula mengenal dunia barangkali. Selesai sahaja majlis perasmian dan jamuan VVIP, dia tiba-tiba mengarahkan tenaga pengajar dan kami semua untuk membersihkan bilik jamuan VVIP tersebut. Ayatnya berbunyi begini: hei, kemas-kemas la semua bilik ni kembali seperti asal!!( nada arahan yang kurang sopan beserta mimik muka yang agak tidak sopan juga) dia mengarahkan kami seolah-olah kami orang bawahannya, saya tidaklah mengambil hati dengan apa yang diucapkannya, tapi tenaga pengajar tersebut agak terkejut dengan tindakan kurang sopannya sehingga dia mengadu kepada saya tentang sikap pelajar tersebut. Saya sebagai seorang pelajar sangat malu dengan perbuatan pelajar tersebut.

Ulasan: sepatutnya sebagai seorang pelajar kita mestilah mengetahui cara untuk berkomunikasi dengan orang lain dan mesti belajar menghormati orang yang lebih tua terutama guru dan ibu bapa kita.

1 ulasan: